Bettina Bøjstrup

Drømmen om frihed

Vanlife er drømmen om et simpelt, frit liv i en ombygget varevogn. Bettina Bøjstrup begyndte med vanlife for seks år siden, og hendes 17.600 Instagram-følgere kigger med, når hun rejser ud i Europa eller tager på hverdagseventyr ved Vestkysten. Det simple liv er dog ikke altid så simpelt, siger hun.

Tekst Torben Brandt  Foto Bettina Bøjstrup

31-årige Bettina Bøjstrup og hendes 36-årige kæreste Esben har været med stort set fra begyndelsen af den vanlife-bølge, der de seneste år er skyllet ind over Danmark og det øvrige Europa, og som flere og flere rider med på. 

– Jeg var lidt af en first mover, for da jeg begyndte, var der ikke ret mange, som postede fra deres  vanlife. Jeg begyndte at gøre det lige inden corona, og da corona så kom, boomede salget af autocampere, og der kunne jeg mærke, at interessen også steg på mine sociale medier, fortæller Bettina Bøjstrup, der er en af de cirka 18.600 medlemmer af Facebookgruppen Vanlife, og som selv har 17.600 følgere på Instagram.  

Glad for at vandre  

Image
Telt i vildmarken

Det lå ellers ikke i kortene, at Bettina og Esben skulle eje en van, for de er begge ivrige vandrere, men efter adskillige vandreture i Danmark, Sverige og Norge i møgvejr, hvor alt var gennemblødt både udenpå og indeni teltet, begyndte de at overveje at gøre tingene anderledes. 

– Vi talte om at gøre det lidt mere luksuriøst, og vi blev enige om, at det kunne være en ide at skaffe en bil, vi kunne sove i og have som fast base samtidig med, at vi var tæt på naturen, fortæller Bettina Bøjstrup, der bor i Aalborg.  Hun overlod søgningen efter en egnet bil til Esben, som holdt øje på både DBA, Gul og Gratis og Marketplace på Facebook. En dag, han sad til en julefrokost, hvor Bettina ikke var med, fandt han en bilannonce, som han reagerede på.

– Det var en virkelig grim, gammel spand, som han fik budt på, og på et tidspunkt sendte han en besked til mig om, at nu havde han købt den. Det var bestemt ikke lige det, jeg havde regnet med, for den var tofarvet, havde overfladerust og ingen campingindretning, men han sagde, at jeg skulle have tillid til ham, og at det ville blive godt.   

Har veteranstatus

Bilen, en VW T3 fra 1988 med veteranstatus og dermed lav vægtafgift og fritaget for forbuddet mod at køre ind i miljøzoner, befandt sig i København og skulle hentes og køres til Aalborg. Selvom Bettina på forhånd mildest talt var forbeholden over for Esbens nyanskaffelse, ændrede det sig, da bilen landede i Nordjylland. 

– Da jeg så den, kunne jeg mærke, at den ville blive helt særlig. Vi begyndte at tænke på, hvordan vi skulle bygge den om til en camper, og så gik vi ellers i gang med at fjerne sædet bagi og sætte et andet sæde med plads til to personer ind. Vi fik bygget en campingindretning, som vi fandt i en gammel VW T3, der skulle til skrot, og som vi byttede os til for et gammelt instrumentpanel, fortæller Bettina Bøjstrup.

Hverken hun eller Esben havde erfaring med renoveringsprojekter, og eftersom budgettet var stramt, havde de ikke så mange andre muligheder end at gå til opgaven med krum hals og masser af gåpåmod. De fik inspiration ved at se YouTube-videoer, og de meldte sig ind i både vanlife-gruppen og en Facebook-gruppe for T3-ejere, hvor der var gode råd og ideer at hente. 

– Det var ”learning by doing”, men heldigvis er Esben ret lærenem, og min far er automekaniker, hvilket har været en rigtig stor hjælp i det her forløb, for det kan blive dyrt at have en gammel bil, hvis man ikke kan noget selv. Vi ville gerne have haft en stor, lækker autocamper, men det var vores budget bare ikke til, så for os var det her en måde at komme ind på markedet.   

Image
på stranden

 

Gik på halv tid

Bettina Bøjstrup er uddannet tandplejer, men da hun begyndte at få vind i sejlene og flere følgere ved at fortælle om sit vanlife på de sociale medier, overvejede hun, om det var muligt at leve af at være influencer. 

– Jeg havde en drøm om at leve af det på fuld tid, men jeg er også tandplejer i mit hjerte og kan rigtig godt lide det. Jeg kender mange, der lever som digitale nomader, fordi de har et job, hvor de kan arbejde fra deres van, men som tandplejer kan jeg ikke have patienterne i bilen. Jeg arbejdede på deltid i en periode, hvor jeg fra bilen blandt andet skrev en bog om 10 danskere, som har levet et vanlife, og jeg brugte også bilen som kontor, da jeg skrev min bacheloropgave.  

Ikke altid så simpelt

I længden var det dog ikke det rigtige for hende at leve på fuld tid i en gammel van, for det simple vanlife har også sine bagsider.

– Når jeg og andre lægger billeder ud, kan vi have en tendens til at tegne et glansbillede af vores liv, og der er virkelig også mange dejlige ting ved at leve et simpelt liv. Nogle gange er det bare alt andet end simpelt, for pladsen er trang, man skal selv fylde vand på tanken og finde et sted at vaske tøj, og vi har hverken bad eller toilet i vognen, så der er også nogle udfordringer i forhold til den personlige hygiejne, som man skal kunne leve med. Det siger jeg ikke for at tegne et negativt billede, men min pointe er bare, at det simple liv ikke altid er så simpelt. 

– Jeg har nydt det og ville aldrig have været det foruden, og jeg ser tilbage på alle vores oplevelser med glæde, men sådan et liv kræver meget planlægning og efter at have dyrket det i seks år, er der også andre ting i livet, jeg prioriterer. Jeg kan godt lide noget struktur i hverdagen, og med tiden er jeg blevet mere magelig og kan f.eks. godt lide at have mit eget toilet. Så for os er det rigtige at bruge vognen på deltidsbasis som et afbræk fra hverdagen. 

– Vi har en lejlighed i Aalborg, hvor der er et grønt miljø, men ingen altan, så vi bruger bilen til at komme udenfor i naturen og til ferie og hverdagseventyr. Vi elsker Vestkysten, så vi har tit kørt til Blokhus og Løkken, hvor vi er bakket helt ud i vandkanten, og vi har også taget til andre naturskønne områder i Danmark, som vi ikke havde besøgt, hvis vi ikke havde haft vores van, siger Bettina Bøjstrup.   

Image
Pakket vogn

Spring ud i det

Hun er ikke i tvivl om, hvad der i sin tid fik hende og Esben til at kaste sig over vanlife. 

– Både for os og for de fleste andre er det drømmen om frihed, og når jeg ser unge mennesker, der overvejer at købe en van, tænker jeg: gør det, spring ud i det. Men samtidig vil jeg sige, at de skal tænke over deres budget og finde en bil, der passer til det, de har brug for, og de skal være klar over, at det kan være dyrt at have en gammel bil. De skal også tænke over, hvor mange der skal være af sted, skal der være hæve-sænke seng, eller skal det bare være en Berlingo, man kan sove i? Et godt råd er at begynde med at leje en vogn for at finde ud af, om den her livsstil overhovedet er noget, man har lyst til, for når jeg har haft nogle af mine venner med på tur, er de tit blevet overrasket over, at det faktisk er så primitivt, siger Bettina Bøjstrup. 

Selvom hun og Esben har nogle andre prioriteringer i dag, end da de tog hul på vanlife-livet for seks år siden, og på trods af at de har opgivet tanken om en fuldtidstilværelse i deres van, er en ting både sikkert og vist:

– Vi beholder vognen. Den er vi blevet rigtig glade for, så den skal ikke sælges, siger Bettina Bøjstrup.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her